Markkinoinnin kumppani

Älykkäät ostajat liikkeellä – Sisältömarkkinoinnissa kyse on ostoprosessin muutoksesta

Miten asiakkaasi sai tietoa tuotteistasi tai palveluistasi? Todennäköisimmin googlaamalla. Mitä tietoa hän etsi ja löysikö hän vastauksen kysymyksiinsä? Tämän päivän markkinoinnin onnistujat toimivat bisneksessä, jossa asiakas löytää ongelmiinsa tai kysymyksiinsä ratkaisun. Kyse on sisältömarkkinoinnista. Siinä tehdään käännös yrityksen omasta navasta ja brändistä sekä omista tuotteista tai palveluista asiakkaaseen päin.

Sisältömarkkinointi tuo mukanaan uusia kysymyksiä: Mistä asiakas etsii tietonsa? Millaisilla hakusanoilla hän niitä etsii? Löytääkö hän tarvittavan tiedon? Sisältömarkkinointi on muutakin kuin sisällöntuottamista eri kanaviin, kyseessä on paljon monimutkaisempi prosessi, joka tapahtuu sisältömarkkinoinnin taustalla.

Ostoprosessimme on muuttunut. Meillä on käsissämme älykäs ostaja, joka vertaa, googlailee ja hakee lisätietoa. Aikaisemmin tämä tapahtui kiertämällä eri liikkeissä ja vertailemalla tuotteita tai palveluita. Nykyisin arviolta noin 70–80 prosenttia asiakkaistasi etsii tietoa ensin ostopäätöksensä tueksi – verkosta. Aktiivinen kuluttaja pitääkin kohdata siellä, missä hän liikkuu ennen ostoprosessia. Näkyvyytesi verkossa ja tuottamasi tiedon merkityksellisyys ratkaisevat, oletko mukana hänen ostoprosessissaan vai menetitkö jo tilaisuutesi.

Voit rakentaa hyvästä sisällöstä myös ostopolkuja eteenpäin. Nykyinen teknologia tarjoaa monta alustaa ja formaattia toimia.

Sisältömarkkinointi kantaa ostohetken yli.

Sisältömarkkinointi kantaa myös ostohetken yli. Parhaimpien sisältöjen kanssa vietetään aikaa, brändi pysyy mielessä ja kuluttajan suhde brändiin tiivistyy. Puhutaan kommunikaatiosta ilman myyntiä. Lisäksi innostunut kuluttaja voi jakaa tietoa puolestasi eteenpäin, suositella sisältöjäsi omille viiteryhmilleen. Hänestä tulee sisältöjesi suosittelija ja hän itse on sitoutunut brändiisi.

Make it simple. Make it memorable. Make it invitingto look at. Make it fun to read.

Sisältö on aina tehtävä kuluttajan näkökulmasta, se voi olla kiinnostavaa, viihdyttävää, hyödyllistä ja opettavaista. Ja kun kerran rakennat hyvää sisältöä, käytä sitä useissa eri kanavissa. Legendaarinen mainosguru Leo Burnett sanoi: Make it simple. Make it memorable. Make it invitingto look at. Make it fun to read. Me kutsumme tällaista pakettia hyväksi palvelujournalismiksi.

Jätä kommentti

*