Markkinoinnin kumppani

Reseptiikkaa toimiviin blogeihin

Kun kirjoitat blogia, olet julkaisija, joten muista tehdä julkaisusuunnitelma. Sen ei tarvitse olla hieno strategia, se voi olla post it –lappu tietokoneesi näytön nurkassa ja siinä muistutetaan, että julkaise blogi joka tiistai kello 10.

Jos päivität blogiasi heikosti, seuraajasi häviävät. Lukija odottaa sinulta aina uusia jatkotarinoita, jos hän kerran koukuttuu teksteihisi tai kuviisi. Muista, että Googlekin suosii tuoreutta, joten sekä lukijasi että Google kannustavat tekemään säännöllisiä julkaisuja.

Tästä ei varmaan tarvitse muistuttaa: Jaa julkaisusi myös somekanaviin.

Mitä lukijat hakevat verkosta? Viihdettä, ongelmanratkaisua, ideoita, vertaistukea, näkökulmia, inspiraatiota ja elämyksiä.

Jos voit blogisi jälkeen tunnistaa näitä mantroja, olet jo oikeilla jäljillä: Minua seuraamalla hyötyy, minua seuraamalla viihtyy, minua seuraamalla saa ideoita.

Ja jos onnistut tekemään iskevää sisältöä ”killer content”, ruokkii blogisi uteliaisuutta, sinne halutaan tulla uudestaan.

 

titta-airo-blogit

Kuvassa viestinnän suunnittelija Titta Airo. 

Jos blogiyleisösi on katoamassa, tee vielä nämä korjausliikkeet:

Kirjoita useammin.

Kirjoita osuvampia sisältöjä – mieti kohderyhmääsi.

Postaa enemmän kuvia.

Promoa enemmän somessa.

Luo parempia otsikoita.

Ja muista vielä, blogin lukijoiden määrä ei aina korreloi suoraan sen laadun kanssa. Tarvitset oikeanlaisia lukijoita sanomallesi, aina se ei tarkoita isoa lukijamäärää, vaan oikeanlaista asiantuntijajoukkoa tai sitä asiakasryhmää, joka haluaa kehittää itseään tekstiesi parissa.

 

 

Jätä kommentti

*