Markkinoinnin kumppani

Teetkö asiakaslehteä? Mikä on julkaisusi happotesti?

Tätä jouduin pähkäilemään muutama vuosi sitten, kun tapasin silloisen Kauppalehden ulkoasupäällikkö, nykyisen Cubo Creative Agencyn partneri Markus Freyn.

kamua-viestinta-markkinointi

Ulkoasu on kuin julkaisun vaatteet, jotka puetaan päälle. Freyn mielestä hyvän julkaisun tunnistaa siitä, että siinä on luonnetta ja hyvä typografia. Se on julkaisun happotesti, kun lukija tietää, minkälaista pakettia odottaa ja osaa vaatia myös siltä tasaista laatua. mutta myös yllätyksiä.

Mitä jos asiakas jo odottaisi sinunkin asiakaslehteäsi. Mahtava tilanne, olet päässyt tarjoamaan asiakkaallesi sellaista ensiarvoista tietoa ja tilannekuvaa alastasi, josta hän on kiinnostunut.

Moni luulee, että asiakaslehti paperisena on mennyttä – mutta onko? Sähköiset jakelukanavat eivät vielä toimi täydellisesti. Jos laitat linkin lehteesi sähköpostilla, ohitetaanko viesti kiireisen päivän keskellä? Parhaiten palvelet tarjoamalla asiakkaallesi mahdollisuuden lukea viestisi erilaisista välineistä.

Jakelukanavan kanssa kipuilevat kaikki julkaisijat. Erityisesti ne, joiden ydinrooli ei ole toimia julkaisijana, mutta joilla on halua jakaa viestejään asiakkailleen tai sidosryhmilleen esimerkiksi asiakaslehden tai uutiskirjeen kautta.

Erilaiset eurooppalaiset ja suomalaisetkin tutkimukset arvioivat, että jos asiakaslehti kulkeutuu oikealle henkilölle, asiasta kiinnostuneelle ja alan asiantuntijalle, käyttää hän keskimäärin 24-26 minuuttia asiakaslehden lukemiseen. Missä muualla asiakkaasi käyttää yhtä paljon aikaa sinun viilaamiesi viestiesi vastaanottamiseen? Moni mainostaja haaveilee tällaisesta ”mainosajasta” – laadukkaita ja syväluotaavia viestejä kokonaisen 26 minuutin ajan.

Viime vuosina juttuja on palasteltu lukijalle sopivampiin pienempiin kokonaisuuksiin, mutta uskaliaat ovat jo huomanneet, että hyvin tehdylle pidemmällekin ilmaisulle on tilaa. Kun halutaan syventyä siihen, mitä alalla tapahtuu, ei riitä, että asiakaslehti tarjoilee vain asiakasreferenssiesittelyjä ja kehuu tekemisiään.

”Tulevaisuuden täytyy tuntua lukemiskokemuksen jälkeen mielenkiintoiselta paikalta.”

Frey avasi silmiäni myös toisella tavalla. Hän kertoi, että amerikkalaiset ovat ymmärtäneet, että tulevaisuuden täytyy tuntua lukemiskokemuksen jälkeen mielenkiintoiselta paikalta. Lukija odottaa ratkaisukeskeistä esitystapaa.

Kun itse olen tekemässä lehtiä, ehdotan aina lehtitiimille, että lehdestä pitäisi löytyä aina edes yksi inspiraatiojuttu, sellainen, että lukija on täpinöissään ja jää odottamaan seuraavaa lehteä. Jutun pitäisi aiheuttaa sisäistä pohdiskelua, keskustelua ja jatkojalostamista omaan tekemiseen.

Ja tärkeintä ratkaisukeskeisessä viestinnässä on se, että maailmasta jäisi toiveikas kuva julkaisun lukemisen jälkeen. Siinä on lehden tekijälle hieno tavoite.

Sisällönsuunnittelun muistilista:

  1. Kirjoita ratkaisukeskeisesti, ei ongelmakeskeisesti
  2. Muista kohderyhmäsi
  3. Älä tee tylsää tai tasapaksua
  4. Innosta ja rohkaise asiakastasi oman ammattialasi mielenkiintoiseen maailmaan
  5. Tuota elämyksiä, oivalluksia ja uusia ajatuksia
  6. Lehti ei saa näyttää tylsältä
  7. Muista myös pitkät jutut
  8. Panosta kuviin: nuorempi lukijapolvi on elänyt pelien, television ja verkon visuaalisessa maailmassa
  9. Jos lehtesi näyttää tylsältä, on aika muuttaa menetelmiä
  10. Älä jaarittele, kerro pitkät kehityskulut vaikka graafein

Jätä kommentti

*