Markkinointiviestinnän konsepteja − niin, että tuntuu

 

Haluatko kuulla, miten meillä Kamualla suunnitellaan markkinointiviestinnän konsepteja? Tässä tulee ja ihan tunteella. 

Keväällä 2022 minua pyydettiin puhumaan opiskelijoille markkinointiviestinnän konseptien menestysreseptistä. Tällaiset pienet tilaisuudet ovat loistavia kaltaiselleni kiitävälle asiantuntijalle, sillä silloin saan tilaisuuden pysähtyä oman työni ääreen. On tarve ja tilaisuus sanoittaa sitä, mitä teen työkseni, miten teen sitä ja mikä tekee työstäni keskivertoa parempaa. Hyviä konseptejahan ei edes mainostoimistossa tehdä liukuhihnalla, vaan se vaatii joskus uskomattoman paljonkin jumppaa – mutta tässä välissä sanon, että sitä jumppaa rakastaa jokainen, jolle mainostoimisto on ”se oikea” työpaikka. Hyvä viestinnän tekijä osaa aina kiteyttää sanomansa, joten hyppäänpä pienen kiertotien jälkeen lähes suoraan asiaan.

Markkinointiviestinnän konsepti on punainen lanka ja se kattotason idea, joka ohjaa ja määrittelee sitä, miten tuotteesta, palvelusta tai yrityksestä kerrotaan viestinnässä ja markkinoinnissa. Konsepti perustuu aina yrityksen strategiaan ja arvoihin sekä liiketoiminnan tavoitteisiin, ja sen suunnittelussa huomioidaan aina kohderyhmät. Se tiivistetään yleensä muutaman sanan sloganiksi. Hyvän markkinointiviestinnän konseptin ei tarvitse näkyä vain yksittäisessä kampanjassa. Parhaassa tapauksessa sen viesti jää pidemmäksi aikaa elämään yrityksen brändiin ja jalostuu vuosien kuluessa oivaltavasti uusiin asentoihin. Tästä hyvä esimerkki on vaikkapa Elisan Hintasaarnaajat-konsepti. Entä mitä muuta tarvitaan, että markkinointiviestinnän konseptista tulee helkkarin hyvä?

“Aitous tuntuu ja feikin tunnistaa.”

Brändilläkin on sielu, jota hyvä markkinointiviestinnän konsepti tehokkaasti heijastaa. Tämä voi tuntua hieman diipiltä, mutta olen sitä koulukuntaa, joka uskoo brändin niin sanottuun sieluun – siihen, että jokaisella brändillä on oma erityinen sielu ja sielunmaisemansa. En usko brändin päälleliimattuihin tarinoihin, viesteihin ja kuvamaailmaan. Uskon, että aitous kantaa pisimmälle myös brändien maailmassa, koska aitous tuntuu ja feikin tunnistaa.

 

Siksi suorastaan huudan AITOUDEN perään (tai kirjoitan sen CAPS LOCKILLA). Markkinointiviestinnän konsepti tarvitsee aitoutta ja elämänmakuista samaistumispintaa tai se menee yleisöltään ohi. Mitä tunsin, kun sain tietää olevani raskaana? Mitä tunsin, kun sain ensimmäisen työpaikkani? Entä silloin, kun sain ensimmäisen oman asuntoni avaimet käteen? Elämämme on täynnä tunteen täyttämiä tarinoita, ja vaikka jokaisen maapallon tallustajan tarinat ovat erilaisia, tunteet ovat meille kuin yhteinen kieli. Ne nostavat ihon kananlihalle, laittavat roskia silmiimme ja kuplivat ilona rinnassamme. Siksi erilaisten tunteiden ja tunnetilojen hyödyntäminen on markkinointiviestinnän konsepteissa lähes välttämätöntä – tunteilla jätetään tehokkaimmat muistijäljet!

“Tunteet ovat meille kuin yhteinen kieli.”

Aitouden tavoittamisessa tarvitaan aina asiakasymmärrystä. Meillä Kamualla nähdään kovasti vaivaa, että opimme tuntemaan asiakkaamme päästä varpaisiin: brändin, tuotteet ja palvelut, kohderyhmät ja toimialan. Kun asiakasymmärrys on kunnossa, alkaa ideat pulputa ja aitous rakentua. Oikotietä ei ole. Sillä sipuli ja siellä sielu.

Sanoilla leikittely kannattaa, sillä markkinointiviestinnän konseptien oivaltavat viestivalinnat herättävät yleisössä positiivisia tunnereaktioita. Luovan suunnittelun tuloksena kauppakeskuksen keväisestä muotitapahtumasta voikin sanoilla leikitellen tulla ”Spring it on!” ja linja-autoyhtiön bussimatkustamiselle voidaan keksiä termi ”bussailu”, joka voi tarkoittaa leikkisästi myös pussailua. Nämä ovat muuten hyviä esimerkkejä meidän kamualaisten duuneista. Kamuallista mutta totta.

Viestit ja visuaalisuus tukevat toisiaan timanttisessa markkinointiviestinnän konseptissa. Käytännössä niiden keskinäisen balanssin näkee ensisilmäyksellä: meneekö tunteisiin vetoava viesti ohi, jos konseptia väritetään visuaalisesti eri tavalla kuin se sanoitetaan. Tai meneekö tunteisiin vetoava visuaalinen ilme hukkaan viestinnällä, joka ei osaa sanoittaa tunnepuolta lainkaan? Lopputuloksena on ainakin sekava soppa ja hämmentynyt yleisö. Kun viestintä ja visuaalinen puoli ei kumpikaan keuli, on lopputuotteena timanttinen markkinointiviestinnän konsepti.

Meillä Kamualla markkinointiviestinnän konseptien menestysresepti on vahvasti hallussa. Teemme niitä tiimityönä, niin että tuntuu!

Tehdäänkö teillekin samalla menestysreseptillä?

 

Joko tunnet meitsin?
Titta Airo, viestinnän asiantuntija
040 513 9464

Lisää aiheita