Markkinoinnin kumppani

Missä ovat yrityksesi tulevaisuuden vaaranmerkit tai mahdollisuudet?

Onko teilläkin yhdessä mietitty, miten asemoitte yrityksenne kilpailukentässä? Perinteinen tapa on tarkastella tämänhetkistä kilpailutilannetta ja arvioida omaa menestystä. Oma kokemus on, että omaa tilannetta arvioidaan turhan myönteisesti ja tilannetta katsotaan liian laajasta näkökulmasta.

Olen tehnyt töitä markkinajohtajien kanssa ja mitä asemointi heille kertoo? Ei mitään uutta. Huomataan, että ollaan edelleenkin markkinajohtajia.

Jotta asemointi tuo potkua strategiatyöhön, pitää muuttujia tarkastella toisin.

Jos katsotaan omien palveluiden tai tuotteiden menestystä kilpailussa, asemoinnissa tärkein pohdittava tekijä on:

  1. Onko tuotteesi tai palvelusi arvoedelläkävijä, siis sellainen hitti, joka tarjoaa kilpailijoita enemmän hyötyä asiakkaallesi.
    Unohda liikevaihdon tarkastelu, pysähdy katsomaan tulevaisuuden mahdollisuuksia. Jos et ole kääntänyt hittiäsi vielä euroiksi, se onkin seuraava toimenpiteesi.

Jos tarkastelet tuotetta, palvelua tai yritystäsi markkinajohtajan asemasta, kysy uusi kysymys:
Kuka kilpailijoistasi markkinoi ja brändää tällä hetkellä parhaiten itseään.

Jos olet markkinajohtajana tuudittautunut markkinoinnissa hiljaisemmalle vaihteelle, voit asemoinnissa nähdä pari yllätystä:

  1. joku kirii kintereilläsi tehokkaan markkinoinnin avulla
  2. tämä kirijä on muuttamassa asiakkaittesi kuvaa brändijohtajuudesta
  3. kilpailijasi vakuuttelee ja käännyttää asiakastasi parhaillaan säännöllisin viestein
  4. kirittäjä muuttaa markkinanäkyvyydellään suuren yleisön mielikuvaa
  5. kilpailija on voinut tehdä systemaattista ja tavoitteellista markkinointia vuosia ennen kuin markkinajohtajana huomaat asian

Niinpä niin. Asemoinnin tehtävä ei ole kertoa, missä ollaan juuri nyt, vaan missä tulevaisuuden vaaranmerkit tai mahdollisuudet ovat.

Heitä peliin uusia x-faktoreita ja katselee tulevaisuuttasi uusin silmin.
Lupaan, että strategiatyösi saa mielenkiintoisemman vinkkelin.

Jätä kommentti

*