Markkinoinnin kumppani

Treenaatko sinä? Sisältömarkkinointi on tekniikkalaji

Uudenvuodenlupaukset näkyvät kuntokeskuksissa, kun tammikuussa on taas jumpparyhmissä täyttä. Helmikuussa peruskäyttäjät sekä pari uutta, joilla elämäntapamuutos kantaa lupausta pitemmälle, jatkavat sinnikästä puurtamista. Liikunnassahan on kyse siitä, että jaksaa toistaa samaa suoritusta useampaan kertaan päästääkseen tavoitteisiinsa.
Zumba-liikkeiden kuningattareksi ei päästä kahden kerran vierailuilla tunneille tai BodyAttackin sykehuipuista ei selviä kunnialla, jollei palaa yhä uudelleen jumppasalille.

(Tämä oli pitkä intro asiaan – jos jaksat jatkaa lukemista, tiedät, onko se hyvä vai huono asia.)

Vaikka sisältömarkkinointi on muodikasta ja sen avulla halutaan näkyvyyttä ja helppoa brändin rakentamista, on siinäkin kyse perusasioiden toistamisesta viikosta toiseen.

Kun toistat, opit lisää.

Kun toistat, näyt useammin.

Kun toistat, tavoitat useamman tahon.

Kun toistat, brändisi kehittyy.

 

Ja miksi?

”Tämä on pitkän matkan juoksua, paranna jokaista suoritustasi.”

Koska sisältömarkkinointi on tekniikkalaji. Se koostuu paitsi kiinnostavista sisällöistä, hakukoneoptimoinnista ja seuraajien rakentamisesta. Mutta myös visuaalisista elementeistä. Harvoin yritys tekee sellaisen viraalipostauksen, että sillä pistetään liiketoimintaa saman tien uusiksi. Sisältömarkkinoinnissa, kuten muissakin asioissa elämässäsi, tulet paremmaksi, kun treenaat enemmän ja useammin. Kannat satoa, kun olet jaksanut puurtaa itsesi oman alan sisältömarkkinoinnin kymmenen kärkeen.

 

Koska kyseessä on tekniikkalaji, opi näistä ja esitä itsellesi oikeat kysymykset

1. Kävijöiden määrän & analytiikan seuraaminen:
Muuta toimintatapaasi tiedon perusteella.

2. Kommentointi/palautteet ja niiden seuraaminen & vastaaminen:
Miten reagoit negatiiviseen/positiiviseen palautteeseen? Reagoitko mitenkään?

3. Mihin lukijasi reagoivat?
Voitko jatkaa näistä aiheista? Saatko aikaiseksi vuorovaikutusta?

4. Mitä puuttuu?
Oletko tarjonnut lukijalle uutta? perspektiivejä, näkökulmia, vinkkejä?

 

Haluatko myös lukea:

Sisältömarkkinointi kantaa ostohetken yli.

Ja  sitten lempiaiheeseeni – ilmaise tiiviisti

 

Kehotan menemään aiheeseen suoraan, sukella vaan reippaasti asiaan ilman pitkiä introja. Toisin siis kuin tämän postauksen alussa. Suurin osa lukijoista lukee tehokasta ja ytimekästä tekstiä, mikä on ongelma hakukoneille, sillä ne suosivat pitkiä tekstejä. Mutta tähänkin on omat tekniikkansa. (Kerron lisää jutun loppupuolella.)

Mutta muista silti edes nämä:

  1. Selkeästi ydinpointit esille
  2. Rajaa aina aiheesi
  3. Get to the point ja unohda pitkät introt

 

Ja vielä lisää siitä, kuinka täyttää hakukoneen toiveet pitkästä tekstistä ja lukijan toiveet napakasta ja asiassa pysyvästä tekstistä.
Vastaus on oman blogitekstin visuaalinen suunnittelu: Se auttaa houkuttelemaan lukijaa jatkamaan eteenpäin tekstin lukemisessa. Johan se on lehtisuunnittelussa tiedetty, silmänlukulaitekameran avulla on testattu, kuinka silmä liikkuu sivuilla, mihin katse kiinnittyy.

 

Visuaaliset valinnat auttavat silmää havainnoimaan oikeat asiat 

  • Värit, boldaukset yms.
    (käytä varovasti ja samalla tyylillä)
  • Otsikoiden ja alaotsikoiden käyttö
  • Tutkitusti kuva vetää
    lukemaan tekstiä alaspäin
  • Nostoihin Key pointsit
    tai draaman lisäämistä
  • Tilaa ja tyhjää ei pidä pelätä
  • Pitkät introt pitkästyttävät verkossa

Kiinnostuitko asiasta? Kannattaa seurata Copybloggerin blogia! 8 Incredibly Simple Ways to Get More People to Read Your Content

Silti erottautuminen ei ole helppoa, meihin kohdistuu päivittäin lukemattomia markkinointiviestejä.

 

“More data was created in 2017 than in the last 5,000 years combined.“

Usko silti, että perusharjoittelu kannattaa. Se voisi olla yksi lupauksistasi tälle vuodelle: Harjoittele lisää.

Jätä kommentti

*