Case: Laukaa syttyy sydämessä

Laukaan kunnan päivitetyn brändin ytimessä on tarina, joka lämmittää ja tuntuu hyvältä – se suorastaan syttyy sydämessä.

Brändin päivitys on mainostoimistolaiselle kutkuttava työtehtävä. Brändejä päästään vain harvoin suunnittelemaan niin, että edessä on pelkkä tyhjä taulu – useimmiten aikansa elänyt brändi vaatii ennemminkin päivitystä ja uudelleen muotoilua kuin totaalista räjäytystä.

Tällaisessa tilanteessa oli tänä syksynä myös Laukaan kunta. Vuonna 2016 Kamuan muotoilema brändi koettiin edelleen pääpiiretittäin toimivaksi, sille haluttiin tehdä vain kasvojen kohotus ja tuoda uusittu strategia vahvemmin mukaan myös markkinointiviestintään.

Me Kamualla lähdemme aina liikkeelle asiakasymmärryksen kasvattamisesta – tutustumme asiakkaamme toimialaan, perehdymme bisnekseen ja kohderyhmiin sekä aiemmin käytössä olleisiin viestinnällisiin ja visuaalisiin linjauksiin. Näin saamme piirrettyä hiekkalaatikollemme rajat, joiden sisällä luova työ toteutetaan.

 

 

 

 

 

 

 

Lupa poimia rusinat pullasta – vanhan brändin parhaat palat kuljetetaan mukana

Laukaan kunnan brändin päivityksessä vahvana ohjenuorana toimi juuri uusittu strategia. Lisäksi aiemmat viestikärjet, kuten rekrykampanjoissa käytetty ”Lisää liekkiä Laukaaseen” ja Laukaan keskeiseen sijaintiin viittaava ”Suomen sydän” olivat myös laukaalaisille tärkeitä ja mielekkäitä viestejä, joiden toivottiin jäävän elämään myös uudistettuun brändiin.

Oma suunnittelutyöni lähtikin taustoituksen jälkeen liikkeelle Laukaan ytimen etsinnällä – mikä on erityisen laukaalaista, mikä tekee Laukaasta Laukaan?

Tausta-aineistojen ja asiakastapaamisten perusteella syntyi vahva tunne, että Laukaassa eletään arkea, joka lämmittää ja tuntuu sydämessä. Laukaa on Suomen liekehtivä sydän – liekehtivä siinä mielessä, että Laukaassa katsotaan rohkeasti tulevaisuuteen ja ollaan valmiita kehittymään. Mutta kipinöivän roihun lisäksi liekillä on myös toinen, pehmeämpi puoli. Se lämmittää ja kutsuu luokseen, se tuntuu hyvältä sydämen pohjia myöten.

Brändin ytimessä on tarina

Tiesitkö, että esi-isät ovat piirtäneet Laukaan Saraakallion seinämiin hirvisymboleita jo 7000 vuotta sitten?

Bränditarina on tärkeä työkalu niin sisäisessä kuin ulkoisessakin viestinnässä. Bränditarinan tulisi kiteyttää yrityksen sielu ja pukea se sanoiksi. Parhaimmillaan bränditarina kertoo yrityksen arvoista, strategiasta ja ihmisistä tavalla, joka koskettaa ja jota voi ylpeydellä jakaa myös eteenpäin.

Hirvisymbolit ovat tärkeä osa Laukaan tarinaa. Saraakallion juuressa lämmitetyllä nuotiolla esi-isät kertoivat aikoinaan heimotarinoita liekkien loimun värittäessä kertomuksia. Liekkien lämpö veti puoleensa yhä enemmän ihmisiä, syntyi yhteisöjä, kyliä ja lopulta kaupunkeja ja kuntia. Niin syntyi myös Laukaa.

Jäljet, joita jätämme tänä päivänä eivät ole hirvisymboleita – ne voivat olla vaikkapa digitaalisia jälkiä tai päätöksiä, joiden avulla jätämme mahdollisimman pienen jäljen ympäristöömme. Laukaa jättää sydämeen jäljen loimuavan liekin lämmöstä. Laukaa syttyy sydämessä.

Se oikea viesti sytyttää

Yleensä brändi tiivistyy muutaman sanan mittaisen pääviestin, sloganin, muotoon. Pääviestin on tarkoitus toimia ikään kuin yrityksen allekirjoituksena – se tulisi voida liittää minkä tahansa materiaalin tai vaikkapa kohderyhmäviestin tai somejulkaisun yhteyteen.

Syttyy sydämessä -pääviesti kiteyttää Laukaan brändin ytimen. Se on lämmin ja samalla iskevä. Viestin kaksoismerkitys kätkee sisäänsä ajatuksen sydämessä syttyvästä lämmöntunteesta. Toisaalta se viestii myös Laukaasta kehittyvänä kuntana Suomen sydämessä.

Yhtenäinen ja onnistunut brändi on aina viestinnällisen ja visuaalisen suunnittelun yhteistuotos. Se on kokonaisuus, jossa osatekijät täydentävät toisiaan – kokonaisuus, jossa toinen ei pärjäisi ilman toista. Laukaan brändi henkii lämpöä ja pehmeyttä myös visuaalisesti. Hehkuvat päävärit, punainen ja oranssi, sekä pyöreä muotokieli graafisissa elementeissä ja fonteissa, herättävät viestien äänensävyn henkiin.

 

Laukaan brändi on nyt sytytetty uuteen hehkuun. Saitko sinä jo kipinän lähteä Laukaaseen?


Kipinöivin terveisin,
Iida-Lotta Juura, viestinnän asiantuntija
040 842 7300

Lisää aiheita