Onnistuneen podcastin edellytykset

Olet varmasti huomannut, kuinka podcastien suosio on noussut viime vuosien aikana. Miksi podcastit sitten ovat niin suosittuja?

Radiomedian tekemän tutkimuksen mukaan podcasteja kuuntelee 39% suomalaisista ainakin kerran kuukaudessa ja kolmasosa vastaajista arvioi lisäävänsä podcastien kuuntelua seuraavan puolen vuoden aikana. Muihin sisältöihin verrattuna podcastit ovatkin varsin näppäriä, sillä niitä voi kuluttaa arjen muiden askareiden, esimerkiksi liikunnan yhteydessä.

Jos siis yritykselläsi on kerrottavaa, voidaan haluamasi viesti kiteyttää podcastin muotoon. Huolellisesti laaditun sisällön ja laadukkaan toteutuksen avulla onnistutaan tavoittamaan juuri sinulle oikeat kohderyhmät. Podcasteja tehdäänkin jatkuvasti ja lisääntyvissä määrin, joten jos haluat podcastistasi laadukkaan ja erottuvan, kannattaa toteutusta ehdottomasti valmistella hieman etukäteen. Tässä on muutama keskeinen asia, joita lähtisin pohtimaan ennen äänitysnapin painamista:

 

1. Sisältö, tavoitteet ja jaksojen määrä

Mieti, teetkö podcastin vain siksi, että sellainen pitää tehdä. Jos tämä on lähtökohta, suosittelen miettimään vielä kerran. On huomattavasti järkevämpää rakentaa podcastien ympärille kokonainen sarja, joka sisältää ainakin 3 eri jaksoa. Miksi? Saat paremman huomion monipuolisella kerronnalla eri aiheista. Podcastien kautta mahdollisesti myös henkilöstö nousee paremmin esille sekä saat paremmin vertailua siitä, mikä toimii ja mikä ei. Podcasteissakin on mahdollisuus testaamiseen.

Lisäksi podcastille kannattaa määrittää aina jonkinlainen tavoite eli mitä podcastilla halutaan saavuttaa. Modernissa sisältömarkkinoinnissa se voi olla vaikka inbound-liidien hankkiminen, myynnin edistäminen tai asiantuntijuuden esille nostaminen.

Sisällön suunnittelutyö on muutoin koko homman tärkein vaihe. Joskus sisällön voi tehdä itse, mutta usein podcasteihin ja sisältömarkkinointiin erikoistuneet ammattilaiset tietävät ja tunnistavat mahdolliset sudenkuopat ja näin vältytään usein turhalta työltä. Lisäksi podcastilla tulee olla host eli henkilö, joka johtaa puhetta ja pitää langat käsissään. Sisältö kannattaa suunnitella siten, että se sopii hostin tyyliin.

 

2. Kalusto

Pienimmillään podcast syntyy läppärillä, eikä muuta tarvita. Suosittelen kuitenkin hankkimaan ainakin jonkinlaisen mikrofonin, mielellään puhekäyttöön tarkoitetun, sekä äänitysohjelmiston tietokoneelle. Laitteita saa ostettua kätevästi netistä tai esimerkiksi paikallisesta musiikkiliikkeestä.

Miksi äänenlaatuun tulee panostaa ja miksei pelkkä läppäri tai puhelimen sanelin riitä? Siksi, koska podcasteja kuunnellaan usein kuulokkeet päässä, jolloin äänenlaadulla on enemmän merkitystä kuin esimerkiksi kaiuttimilla kuunnellessa – jolloin se on myös tärkeää. Tekninen toteutus voi hyvinkin määrittää sen, haluaako kuuntelija kuunnella seuraavaa jaksoa vai ei.

 

3. Pelkkää puhettako?

Sekin riittää, koska onhan usein kyse siitä, että keskustelijat tuovat asiansa esille puheen kautta. Silti ammattimainen podcast sisältää mm. oman yrityksen jinglen eli äänitunnisteen, joka voi sisältää myös mahdollisen yrityksen audiologon. Lisäksi puhetta kannattaa rytmittää lyhyillä muutaman sekunnin välimusiikeilla, joiden avulla keskustelua ohjataan esimerkiksi eri aihekokonaisuuksiin.

 

4. Äänitys ja editointi

Kun sisältö on suunniteltu ja kalusto hankittu, päästään itse asiaan. Äänitystilaksi kannattaa valita mahdollisimman hiljainen tila. Herkimmät mikrofonit poimivat pienetkin yksityiskohdat aina ilmastoinnin huminasta tuolin narinaan ja papereiden liikutteluun saakka. Huolehdi siis, että äänitystila on meluton. Paras paikka on äänitysstudio, jolloin tietysti kustannuksetkin usein kasvavat. On myös mahdollista, että studio pystytetään yrityksesi tilaan, mikäli paikan päältä löytyy soveltuvat puitteet. Tällä on usein hyötynä se, että kiireiset ihmiset saadaan helpommin mikrofonin ääreen.

Kun jakso on äänitetty, tehdään lopuksi editointi, jossa äänitunnisteet, aloituspuheet ja muu puhe siistitään kuunneltavaan muotoon ja äänitasot viimeistellään oikeaksi. Lisäksi tiedostokoko määritetään nopeiden latausaikojen mukaiseen muotoon.

 

5. Julkaisu ja markkinointi

Podcastin julkaisuun on useita erilaisia vaihtoehtoja. Ilmaisia julkaisualustoja löytyy paljonkin, mutta niiden kautta julkaistut podcastit voivat hävitä bittiavaruuteen, eivätkä näin tavoita kohdeyleisöäsi. Lisäksi ilmaiset julkaisualustat sisältävät mainontaa, joka saattaa viedä kohdeyleisösi väärään paikkaan. Suosittelenkin julkaisussa erilaisia hosting-palveluja, joiden kautta podcastisi saadaan jaettua keskeisiin kanaviin, kuten Spotifyihin tai Applen ja Googlen kaltaisien podcast-jakelijoiden kanaviin. Mahdollista on myös tehdä verkkosivustollesi oma jakelu.

Podcasteja kannattaa markkinoida kohderyhmäkohtaisesti esimerkiksi somessa, jolloin saat liikennettä verkkosivustollesi ja sitoutettua yleisöä yritykseesi. Lisäksi podcasteja sisältömuotoina kannattaa pohtia osana muuta sisältömarkkinoinnin kokonaisuutta, jolloin toisiaan täydentävinä ne toimivat sisältömarkkinoinnissa erittäin tehokkaasti.


Jos siis olet aikeissa alkaa toteuttamaan podcasteja, me Kamualla autamme sinua. Tarjoamme sinulle puitteet aina yhdessä laadittujen tavoitteiden kautta sisällöntuotantoon ja valmiiseen toteutukseen sekä lopputuotteeseen saakka.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä ja keskustellaan tarpeistasi.
Tomi Riipinen, asiakkuusjohtaja
050 366 2693
tomi.riipinen@kamua.fi

Lisää aiheita