Yrittäjä – käytätkö rajallisen aikasi oikein?

Yrittäjällä on tunnetusti monta rautaa tulessa. Oman ajankäytön hallinta on tärkeää, jotta kaikki oleellinen tulee tehtyä ja bisnes pyörii. Tämä tarkoittaa priorisointia tehtävien välillä. Mitä tehdä itse, mitä ulkoistaa ja mitä teettää omilla työntekijöillä?

Markkinointi on liiketoiminnan osa-alue, jota yrittäjän kannattaa ajanhallinnan näkökulmasta tarkastella. Miksi käyttää mainostoimistopalveluja, kun useat markkinointikanavat ovat jokaisen käytettävissä ja työkalut netistä ladattavissa? Osa jopa ilmaiseksi. Monet meistä käyttävät vapaa-ajallaan useampaa sosiaalisen median kanavaa ja jo kirjautumisen jälkeen käytössäsi on kaikki markkinoinnin mahdollistavat työkalut. Tai jos tarvitset mainosta paikalliseen aviisiin, voit ilmaisella nettisovelluksella yhdistellä kuvaa ja tekstiä ja saada aikaan mainoksen. Olet varmasti myös kuullut, kuinka joku yrittäjä on juuri näillä eväillä saanut valtavasti näkyvyyttä ja bisneksensä lentoon. Sekin on totta.

Menestys sosiaalisessa mediassa ei useinkaan synny ihan sattumalta. Yhden hauskan videon ihmeitä lukuun ottamatta, vaatii onnistuminen merkittävän määrän työtä. Somessa pitää olla aktiivinen – sisältöä pitää tuottaa paljon ja säännöllisesti. Verkkosivuilla pitää olla tuoretta sisältöä, jotta sivusto pomppaa Googlen orgaanisissa hakutuloksissa korkealle ja lisäksi sisällön pitää olla vieläpä kiinnostavaa, helposti luettavaa ja visuaalisesti näyttävää. Jo tämän perustason saavuttaminen vaatii siis paljon työtä ja aikaa.

 

Kysymys kuuluukin, onko yrittäjän järkevää käyttää aikaa markkinoinnin tuottamiseen.

 

Kysymys kuuluukin, onko yrittäjän järkevää käyttää aikaa markkinoinnin tuottamiseen. Olisiko yrittäjän oman toimialansa ammattilaisena tuottavampaa käyttää aikaansa ja voimavaroja ydinliiketoimintaan, joka todennäköisesti on myös luontaisin ja mielekkäin yritystoiminnan osa-alue? Usein olisi.

On monia muitakin hyviä syitä käyttää apuna ammattitoimistoa. Esimerkiksi jo mainittu sosiaalinen media elää jatkuvassa kehityksessä. Palvelujen tarjoajat muuttavat algoritmejaan ja erilaiset trendit ohjaavat käyttäjien toimintaa. Se, mikä saattoi viikko sitten toimia somessa voi olla tänään toisin. Somemarkkinoinnin ammattilaiset seuraavat näitä muutoksia työkseen. Trendien harjalla pysyminen onkin välttämätöntä pitkäjänteisessä ja onnistuneessa markkinoinnissa.

Jotta markkinointi voi olla laadukasta, vaatii se myös laaja-alaista ammattitaitoa ja eri osa-alueiden syvällistä hallitsemista aina strategian määrittämisestä luovan tekstin tuottamiseen ja videoiden jälkikäsittelyyn. Markkinointikanavia riittää ja niitä syntyy myös jatkuvasti lisää – siksi tarvitsemme erilaisiin markkinointitoimiin erikoistuneita ammattilaisia.

Usein yrityksen ulkopuolisen tahon mukaan ottaminen on erittäin tärkeää myös oikean näkökulman löytymiseen markkinoinnissa. Yrittäjä tarkastelee liiketoimintaansa omasta kuplastaan, jolloin asiakkaan tulokulma saattaa hämärtyä.

“Markkinoinnissa kysehän on nimenomaan siitä, miten ja millaisena muut näkevät yrityksesi.”

Entäpä, jos yrittäjä palkkaisi oman markkinoinnin tekijän? Ei toki mahdoton ajatus sekään. Palaamme kuitenkin välittömästi siihen, miten laajaa osaamista ja kuinka paljon aikaa kattavan markkinoinnin tuottaminen vaatii. Yksi ihminen pystyy harvoin hallitsemaan kaikkia markkinoinnin osa-alueita laadukkaasti. Jokaisen uuden osa-alueen hallitsevan ammattilaisen palkkaaminen tarkoittaa merkittävää harppausta kustannuksissa.

Erittäin oleellista on myös vastuu. Yrittäjä kantaa vastuun omista ja työntekijöidensä tekemisistä – niin aikataulusta, laadusta kuin lopputuotteestakin. Vastuullinen markkinointitoimisto ottaa vastuun projektista ja tekemästään työstä sekä hoitaa sen ajallaan.

Jutellaanko lisää markkinoinnista?
Jaakko Keski-Nisula, projektipäällikkö
040 868 2503

Lisää aiheita